вул. 8 Березня, 46/125,
м. Ужгород, 88009
тел.: +38 (0312) 61-96-61
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Цінка Панна засновниця угорської патріотичної пісні

Цінка Панна - легендарна ромська скрипачка, яка внесла значний вклад у становленні угорської музичної школи та патріотичної пісні. З її ім’ям пов’язано багато нововведень у виконавській, композиторській сферах світової фольклорної і класичної музики.

 

Народилась Цінка Панна в 1711 році в ромській родині музикантів у місті Гемер, що зараз знаходиться на території Словаччини. Неподалік, знаходилось родинні маєтності князя Ференца ІІ Ракоці, з іменем якого буде пов’язане все її майбутнє життя.
Це був надзвичайно бурхливий час. З 1703 по 1711 роки відбувалось повстання проти Австрійської імперії. Його очолив князь Ференц ІІ Ракоці. Повстання було придушене, а його керівник змушений був втекти на територію Туреччини. У вимушеній еміграції на чужині князя Ференца ІІ Ракоці супроводжувала його прислуга серед яких був і колектив музикантів, який складався із ромів. Серед них був дід і батько Цінки Панни.
В той далекий час ромські жінки не мали право торкатись до музичних інструментів, як і до інших знарядь праці чоловіків. Роль жінки в фольклорних колективах відводилось виключно як солісток у виконанні пісень чи танців. Цінка Панна була однією з перших, яка порушила споконвічні ромські традиції. Поки її ровесниці грались із ляльками, вона таємно від родичів, братів вивчилась грати на скрипці. У 9 років категорично заявила, що вміє і хоче далі вчитись грати на цьому музичному інструменті. За сприяння угорського вельможі Яноша Ланьої, вона навчалася у містечку Рожнява. Дівчинка швидко вдосконалила своє вміння грати на скрипці, отримала знання з оркестровки, музичної композиції. У 12 років вона зачаровує всіх своєю виразною красою, неймовірним талантом, віртуозною грою на скрипці.

З якими нововведеннями в виконавче ромське музичне мистецтво пов’язане ім’я Цінки Панни?

Перше нововведення.
В 14 років Цінка Панна створює перший професійний музичний ромський родинний колектив, який і до сьогодні залишився майже без змін. Він складався із двох скрипок, цимбалів, бубна, контрабаса. Крім того, використовувалися різноманітні духові інструменти: дудки, пищалі, фаготи, флейти. В оркестрі працювали її чоловік, брати, а пізніше і діти. Група гастролювала не тільки в окрузі Гемера, а й виїжджала за кордон, де виступала у благородних родинах. Грала вона також і особисто перед імператрицею Марією Терезією.

Друге нововведення
Оволодівши найкращими на той час музичними знаннями Цінка Панна вперше розділяє партію скрипки на виконання 2-х скрипок: пріми і втори. Сама ж вона завжди виконувала партію першої скрипки.

Третє нововведення
Не дивлячись на те, що у 18 столітті ромські жінки не грали на музичних інструментах, Панна Цінка не тільки сама виконувала партію першої скрипки, але й керувала музичним «чоловічим» колективом. Навіть і сьогодні ми не зустрічаємо подібного феномену у ромському музичному середовищі.

Четверте нововведення
Всіх учасників оркестру вона вперше одягла в уніформу, схожу на угорський гусарський костюм. Інколи і сама виступала у чоловічому вбранні. Сьогодні ця традиція, започаткована Панною, продовжується. Відомий ромський музичний колектив Угорщини, як «Оркестр 100 музикантів» виступає саме у такій формі.

П’яте нововведення
Славу Цінці Панні принесло виконання угорської патріотичної пісні. До сьогодні з її іменем пов’язують авторство таких творів як «Марш Ракоці», «Пісні трьох сотень вдів», «Поховальний танок», «Пісні наших батьків», та заснування нового виду пісень типу «голготи». Виконання музичних творів настільки вражали публіку, що граф Чакі подарував Цінці Панні скрипку майстра Аматі, яка у той час коштувала великих грошей.
Панною захоплювались, обожнювали, де би вона не з’являлась, графи і князі тугували за нею, осипали коштовностями і грошима. Але не дивлячись на особливу увагу до себе, вона залишалась вірною своєму чоловікові, родині. Народила чотирьох синів і доньку. Її покровителі пожертвували на будинок її родині, де вона вела щасливе сімейне життя.

Вплив творчості Цінки Панни відчувається і в наш час.
Відомий угорський композитор, музикознавець – фольклорист Золтан Кодай у співпраці з автором лібрето Бейлою Балашем написали оперу «Баллада про Цінку Панну». 15 березня 1948 року відбулась прем’єра в оперному театрі Будапешту. Цим твором автор намагався висловити протест встановленню диктату СРСР в повоєнній Угорщині.
А у 2008 році в Братиславі був знятий словацько – угорський фільм «Цінка Панна» режисером Душаном Рапошем. Автор сценарію - Любомир Сливка.
Панна Цінка померла 5 лютого 1772 року і була похована в рідному містечку Гемер. Її могила не збереглась. Проте, угорська громада міста на власні кошти, пам’ятаючи про великий внесок у популяризацію патріотичної пісні, що в призвела до революції 1848 року і встановлення пізніше у 1867 році дуалістичної Австро-Угорської монархії, в 1992 році встановила бюст уславленій скрипачці.

З трубкою у роті та скрипкою в руках, Цінка Панна отримала відомість не тільки у величезній Австрійській імперії, але й за кордоном: Німеччині, Італії. Аристократи запрошували її на концерти. Вона разом зі своїм колективом багато гастролювала і була не тільки визнаним виконавцем, але й композитором. Залишила по собі величезний музичний доробок, який виконується музикантами вже багатьох поколінь. Легенди про магічну силу Цінки Панни, яка своєю грою зачаровувала слухачів і вже при житті була відома своїм чудовим талантом, продовжують жити.

 

Євгенія Навроцька

 

Виготовлено в рамках проекту «За Ромів – Проти Стереотипів», який профінансовано згідно гранту Чорноморського трасту, проект Німецького Фонду Маршала Сполучених штатів Америки.

Думки, висловлені в даному матеріалі не обов’язково співпадають з позицію Чорноморського трасту чи його партнерів.

 

Produced within the framework of the project “Pro-Roma Against Stereotypes”, financed via the grant provided by the Black Sea Trust, a Project of the German Marshall Fund of the United States.

Opinions expressed in this publication do not necessarily represent those of the Black Sea Trust or its partners.

 



 
Висловлюємо щиру подяку за фінансову та організаційну підтримку діяльності нашої організації